Pagina's

dinsdag 16 november 2010

45+ en Social Media

Het UWV wil dat 45+’ers gebruik gaan maken van social media bij het vinden van werk.

Dit is het bericht zoals het in de (gewone) media bekend werd. Op zichzelf eigenlijk geen opzienbarend bericht want het is al staande praktijk in de re-integratie om bepaalde groepen mensen via social media betere kansen op de arbeidsmarkt te bezorgen. Toch ontkom ik niet aan enig cynisme, waarschijnlijk het gevolg van mijn cynisme over het chaotische beleid dat het UWV het afgelopen jaar gevolgd heeft.

Het eerste en meest wonderlijke feit is dat het UWV gebruik gaat maken van social media. Daarmee wordt dan feitelijk het failliet van www.werk.nl toegegeven. Blijkbaar is dit social medium (want dat is het tenslotte!) niet in staat gebleken om dát waar te maken waarvoor het eigenlijk bedoeld is: het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Of dan toch op zijn minst in onvoldoende mate.
Al sinds jaar en dag (van arbeidsbureau via CWI tot werkplein) slaagt men er niet in een valide en geloofwaardige beursvloer voor vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te realiseren. Met periodieke afstanden vindt men dat arbeidsbemiddeling de ene keer een publieke taak is en dan weer een particuliere taak. Ontstaan uit samenwerking tussen overheid, werkgevers en werknemers is het arbeidsbureau en alle opvolgers er nimmer in geslaagd om vooral werkgevers te bewegen om beschikbare arbeid consequent te melden. Werklozen zijn wel verplicht om zich te laten inschrijven ook al is de waarde daarvan maar heel betrekkelijk als m.n. werkgevers niet echt meedoen. De werknemers moeten zich ook inschrijven bij uitzendbureaus maar dat is ook alleen voor de facade, want deze bureaus zijn niet zozeer geïnteresseerd in het bemiddelen van werkzoekenden maar in het vervullen van plaatsingsverzoeken (en het vullen van hun databanken als promotiemiddel).

Wat kun je met social media dat je niet met werk.nl voor elkaar krijgt? En als daar een fatsoenlijk antwoord op is waarom is men er ondanks investeringen van tientallen miljoenen guldens en euro niet in geslaagd om werk.nl die beursvloer te laten zijn die men voor ogen had? Aan de politieke wil heeft het niet alleen gelegen want daar heeft men steeds ingezet op een goed functionerend platform (gestart als pogingen tot een electronisch dossier tot het huidige werk.nl).
Nou ben ik benieuwd hoe het UWV die 45+’ers gaat begeleiden in het gebruik van social media m.n. LinkedIn. Is het doel om hen een goed profiel op LinkedIn te bezorgen? Wordt hen geleerd hoe ze dat in combinatie met andere media kunnen gebruiken? Wordt dit gecombineerd met real time netwerken? Worden de mensen bij het netwerken begeleid? Blijft het bij workshops of wordt er ook individueel begeleid? Wat mag worden verwacht van de werkcoaches als die nauwelijks gebruik maken van LinkedIn? Wie gaat de broodnodige begeleiding geven?

Het idee is op zich niet slecht, het is redelijk standaard, maar ik vrees dat het aan de broodnodige persoonlijke aandacht zal gaan ontbreken. En dan is het weer een actie voor de bühne gebleken.

2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als vaardigheid op de arbeidsmarkt wordt kunnen omgaan met de social media belangrijk voor iedereen. Linkedin lijkt als site redelijk op de zoveelste vacaturebank, dus een mooie start om met dit medium te beginnen. Wie ervaring heeft met al die andere vacaturebanken, kan zonder hulp zijn CV erop zetten. Het moet afgewacht worden of het beter gaan scoren dan Werk.nl, maar een CV is net iets beter als het een social media-site kan melden. Overigens biedt Linkedin meer mogelijkheden dan Werk.nl, dus wie er serieus mee doorgaat kan wel zijn kansen vergroten.

    Linkedin is ook een medium waarop dertigplussers en ouder zich langzaamaan beginnen te vertonen, net als Facebook. Op het moment zijn veel werkgevers en werkenden er ook nog niet actief, dus mooie gelegenheid om alvast te oefenen. Ook heb je de stortvloed van vergezochte verzoeken vriendschap al gehad voor het serieus wordt. Tip: laat geen enkele site jouw email-contacten gebruiken om mogelijke contacten te benaderen. Dat heeft al veel serieuze mensen kopschuw gemaakt, want wat moest al die rommel tussen de email. Verder is Linkedin openbaar, zodat het internetadres op een visitekaartje gezet kan worden.

    Persoonlijk vindt ik het erg jammer als mensen de mogelijkheden van social media niet gebruiken. Je kan het inzetten voor je idealen of je vereniging. Reden voor mij om een bedrijf te beginnen voor het inzetten van social media. Helaas heb ik het bedrijfplan nog niet klaar.

    Gebruikers van de social media kunnen een tweede profiel aanmaken als men ook voor idealen of privé actief wilt zijn. Voor het werk zoeken moet een zakelijk profiel opgesteld worden tenslotte.

    Nog een paar redenen zijn dat je zo de jongere generatie van je familie nog een beetje kan begrijpen en volgen. Ook helpt het discriminatie van ouderen te voorkomen op het vermeende gebrek aan kennis over de social media.

    Helaas is succes met werk vinden niet verzekerd, net zo min als met ouderwetse sollicitatiebrieven. Nog een nadeel is dat je als werkzoekende eigenlijk niet meer werkloos bent met de mogelijkheden van internet. Toen hield je nog zes dagen over na het doornemen van de relevante vakbladen, Volkskrant en Intermediair.

    BeantwoordenVerwijderen